Kako najbolje iskoristiti čitanje naglas za razvoj bebina mozga

Kako najbolje iskoristiti čitanje naglas za razvoj bebina mozga

 

Nisu sve knjige jednake. Osobito kad se radi o knjigama koje roditelji čitaju naglas djeci s namjerom da potaknu njihov razvoj. Studija Sveučilišta na Floridi objavljena 2017. godine, istaknula je važne elemente koje je dobro potražiti u knjigama za djecu.
 

Znanstvenici već dugo ističu važnost ranog čitanja naglas. Čitanje sasvim maloj djeci, bebama, povezano je s razvojem bogatijeg vokabulara, razumijevanja i kognitivnog razvoja u kasnijem djetinjstvu.
Svakodnevno čitanje naglas pomaže djeci upoznati se sa zvukovima, riječima i jezikom. Potiče njihovu znatiželju i pomaže probuditi njihovu maštu. Kasnije, knjige pomažu djeci razlučiti između stvarnog i zamišljenih svjetova, a pomažu im i razumjeti teška iskustva i osjećaje povezane s tim iskustvima.
 

Ali, nije važan samo čin čitanja. Zaključci studije, predstavljeni na Susretu akademskih pedijatrijskih društava 2017. godine, pokazali su da je važna i kvaliteta čitanja knjiga koja može potaknuti rani razvoj (pred)čitalačkih vještina. Kvaliteta čitanja knjiga uključuje dobnu prilagođenost odabranih knjiga, razgovaraju li roditelji s djetetom o knjizi i opisuju li ilustracije i emocije likova.
 

Istraživanje provedeno u  Laboratoriju za mozak, kogniciju i razvoj Sveučilišta na Floridi pokazalo je kako je pojedinačno imenovanje likova i predmeta osobito važno kod čitanja bebama. Takav način čitanja pomaže bebama da više nauče iz čitanja i uzrokuje više specijalizirane reakcije mozga. To je u suprotnosti s knjigama koje predmete i likove nazivaju općenitim imenima - bilo u priči ili na ilustracijama.

Istraživanje je provedeno nad roditeljima i djecom u dobi od 6 mjeseci. Nakon što su  EEG-om izmjerene bazne reakcije i razina pažnje svakog pojedinog djeteta, djeca i roditelji podijeljeni su u tri grupe, u kojima su roditelji trebali djeci čitati jednu od tri vrste knjiga.
Jedna je grupa čitala knjigu sa šest pojedinačno imenovanih likova, druga je čitala istu priču, ali se priča na likove referirala općenitim nazivima, a treća grupa nije zahtijevala nikakvo posebno čitanje.

 

Nakon tri mjeseca, rezultati su pokazali da je jedino prva grupa djece imala koristi od čitanja i to u povećanju razine pažnje u odnosu na inicijalna mjerenja. Dodatno, aktivnost mozga beba iz prve grupe, pokazala je da su sposobne razlikovati različite likove, sugerirajući da su i sasvim male bebe sposobne koristiti nazive i oznake kako bi učila o svijetu i da je čitanje sjajan alat za poticanje učenja.
 

Jedna od autorica studije, dr. Lisa S. Scott kaže:

Kako bismo iskoristili prednosti zajedničkog čitanja knjiga u ranom djetinjstvu, svojoj djeci trebamo čitati prave knjige u pravo vrijeme.

Za bebe, biranje knjiga koje imenuju različite likove, može dovesti do kvalitetnijeg iskustva čitanja naglas i rezultirati dobrobitima u učenju i razvoju mozga, koje pronalazimo u našim studijama. Sva su djeca od najranije dobi jedinstvena pa bi roditelji trebali pokušati pronaći knjige koje zanimaju njihovo dijete.



Bez obzira na izbor knjiga koje im čitamo, čitanje naglas ostaje izrazito korisna aktivnost. Zajedničko čitanje, čitanje naglas potiče povezivanje, jača odnos između djeteta i roditelja, osiguravajući više zajednički provedenog vremena, njihovu komunikaciju pa čak i osiguravajući više vremena za fizičku interakciju poput maženja.
 

Preneseno s Big Think
Prijevod: Harfa d.o.o.

Preporučujemo za čitanje, zajedničko i samostalno:



Zašto je dodir važan?

Zašto je dodir važan?

Dodirivati i biti dodirnuto ima vrlo važan utjecaj na dijete, u dojenačko doba, ali i ostatak života. Ono treba tjelesni kontakt sa svojom maj...


Emocionalni, socijalni i intelektualni razvoj djeteta

Emocionalni, socijalni i intelektualni razvoj djeteta

Nakon devet mjeseci u mraku, beba se rodila. Odjednom je zaronila u svijet svjetla i zvuka, pokreta i dodira, okusa i mirisa. Senzorička burlesk...


Znatiželja ili zašto su pitanja važnija od odgovora

Znatiželja ili zašto su pitanja važnija od odgovora

Znatiželja je jedan od prvih kotačića koji pokreću stroj učenja, a time i dječji razvoj, vodeći dijete ka sve većem razumijevanju i upo...


Kako razvijati pamćenje

Kako razvijati pamćenje

U prošlosti se vjerovalo kako djeca nemaju prave sposobnosti pamćenja sve dok ne napune 8 do 9 mjeseci. Iako su roditelji kroz svoje isku...


Djecu više privlače tiskane knjige nego tableti: istraživanje

Djecu više privlače tiskane knjige nego tableti: istraživanje

Priče je bolje čitati s papira nego s ekrana. Istraživanje iz 2019. pokazalo je da djeca više komuniciraju s roditeljima kad im čitaj...


Kako poticati govorno-jezični razvoj djeteta

Kako poticati govorno-jezični razvoj djeteta

U prvim djetetovim godinama roditelj bi trebao verbalno odgovarati na glasanja djeteta i naglas razgovarati s djetetom, usprkos tome što o...